Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Denise Baakman - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Denise Baakman - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: Joris en Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

17 November 2013 | China, Peking

Na een onrustige vlucht vanuit Dubai met weinig slaap, komen we nog half in onze roes aan in Beijing. Wij zijn nog sloom en moe, maar we worden al snel wakkergeschud door de opgehaaste Chinees die ons op komt halen van het vliegveld. Oke, China dus.

Beijing is groot, druk, rumoerig, veelal smerig en overal waar je kijkt zijn mensen. Dat gezegd wordt dat wij erg groot zullen zijn, valt eigenlijk best wel mee. De kitscherige en zoetsappige Hello Kitty-achtige afbeeldingen op kleding en reclameborden zijn echter niet overdreven. Het is even bekomen van de cultuurshock – die wij zeker hebben ondervonden – maar daarna zie je wel het echte Beijing. De hutongs die om de beurt plaats maken voor, voor de huidige bewoners onbetaalbare, nieuwbouw. De mensen zonder enige opleiding en verder perspectief die hun brood nog dagelijks verdienen met hun marktkraampje. En daar lijnrecht tegenover het toekomstperspectief wat de huidige generatie jongeren van China heeft. Hun smartphonegebruik (in de metro, samen aan een tafeltje in de bar, gewoon overal!), dure auto’s en excentrieke voorkomen.

Het was even moeilijk om door de ellende (en de smog) die we zagen heen te kijken. Het eerste wat je opvalt zijn de onhygiënische leefomstandigheden in de hutongs met daarnaast de kolossale, blinkende overheidsgebouwen. De corruptheid. Kleur is voor ‘belangrijke mensen’, grijs is voor het volk. Ik zou niet meer de mindset kunnen maken om hier te kunnen leven met dat idee. Dan ben ik toch wel echt gehecht aan de ruimte die wij in Nederland krijgen.

Van het overweldigende, maar zeer intersessante Beijing, vertrekken wij vanavond met de nachttrein naar Pingyao. Een klein stadje, even groot als Uden, wat op de Unesco werelderfgoedlijst staat. We zijn benieuwd!

• 17 November 2013 - 13:53

Ome Jo:

Hallo Joris en Denise,

Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen in het verre Oosten en dat je de ruimte in Nederland als prettig ervaart. Het ga jullie goed.
    Groeten

• 17 November 2013 - 14:56

Sabrine:

Hoe is het eten?

• 17 November 2013 - 16:29

Rob LVB:

In zo'n korte tijd al zoveel gezien...gewoon geweldig.
    De foto's en jullie verhalen spreken voor zich.
    Thanks for sharing it.
    Bye@Rob

• 17 November 2013 - 16:51

Judea:

Leuk om jullie digitaal te kunnen volgen.
    Geniet ervan !

• 17 November 2013 - 20:40

Chris En Ron:

Hoi Joris en Denise,

Goed om van jullie te horen. De foto's zien er echt goed uit! Nieuwe camera zeker ;-)
    Wij blijven jullie volgen.

groetjes uit Nijmegen!

• 18 November 2013 - 04:50

Denise Baakman:

Ik heb die kat in mijn backpack meegenomen.

• 18 November 2013 - 04:55

Denise Baakman:

Als antwoord op Sabrine:
    Het eten is zoet.. Zelfs de hamburgers. En de salades zijn zout. En ze hebben de vreemde gewoonte om vanalles met allerlei ondefinieerbare inhoud te vullen... Niet erg lekker als je niet zo van de toegevoegde smaak- en kleurstoffen bent. Nog even geduld tot Vietnam!

• 18 November 2013 - 15:51

Tanre Maria V.d.Loop:

Hallo Joris en Denise, wat gaaf dat we jullie kunnen volgen.De reis is net begonnen en jullie hebben al heel wat gezien. ,Het gaat jullie goed en tot het volgende verslag. Gr.

• 18 November 2013 - 16:03

Ome Cor En Tante Truus:

Hoi Joris en Denise,
    Leuk om jullie te volgen, veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes uit Uden.

• 18 November 2013 - 17:39

Ger U:

Mooie story.. Stay hungry, stay foolish... ;)

• 18 November 2013 - 19:46

Ans En Ben:

Mooi om jullie verhalen te lezen en het ziet er prachtig uit,
    het eten kan alleen maar beter worden, geniet ervan.
    Groetjes uit zeeland.

• 19 November 2013 - 19:41

Elly:

Hoi, leuk om te lezen, blijf veel schrijven zodat we mee kunnen reizen.

De Bokkies

• 22 November 2013 - 21:17

Antoon, Kea En Marijn:

Hoi Joris en Denise.
    De foto's zijn spectaculair. In werkelijkheid is denk ik nog veel indrukwekkender. Hoe hoog staan jullie op de muur?
    Goeie reis verder, we zijn benieuwd naar het vervolg. Groeten van Antoon, Kea en Marijn

• 25 November 2013 - 20:15

Henk En Maria:

Leuk verhaal om te lezen Joris en Denise en de foto's zien er prachtig uit.
    Geniet ervan!!!
    Groetjes uit Uden

• 26 November 2013 - 19:47

John En Linda (Zeeland):

Leuke verhalen, mooie foto's...: leuk om zo een beetje met jullie mee te kunnen reizen :-)
    Geniet ervan!

Tags: Beijing